Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz CityBike Global SA z Barcelony zawarły umowę w sprawie wdrożenia nowego Mevo. System roweru publicznego składający się z 4,1 tys. rowerów dwukołowych będzie dostępny w 16 gminach metropolii w całości najpóźniej od czerwca 2023 roku. Na Gdańsk przypadać będzie 54 proc. całej floty, czyli dokładnie 2 226 rowerów. Zobacz filmy i galerię zdjęć z wydarzenia.
Umowa została zawarta 8 lutego 2022 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. OMGGS, działając w imieniu 16 gmin, w których wdrożony zostanie system rowerów miejskich Mevo, wybrał nowego operatora podczas trwającego półtora roku dialogu konkurencyjnego . Najlepszą ofertę za 159 mln zł złożyła firma CityBike Global z Hiszpanii. Jej podwykonawcą w realizacji sześcioletniej umowy na obsługę Mevo jest firma GeoVelo ze Szczecina.
CityBike Global planuje wykorzystać 1 tys. rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3 099 nowych dwukołowców – wszystkie z napędem elektrycznym. Nowe pojazdy zostaną wyprodukowane przez firmę Vaimoo z Włoch.
– Cieszę się, że wreszcie możemy być uczestnikami tego wydarzenia, jakim jest dzisiejsze podpisanie umowy z nowym operatorem – powiedział Michał Glaser, przewodniczący Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot : – Mevo było dla nas wielką radością, a później z wielkim smutkiem przeżywaliśmy zakończenie jego służby na pierwszym etapie. Za nami dwa lata ciężkich zmagań z procedurami polskiego prawa zamówień publicznych. Dziś podpisujemy umowę z konsorcjum hiszpańsko-polsko-włoskim. Dokładnie takie same rowery pojawią się wkrótce po raz pierwszy w Sztokholmie, a dwukołowce Vaimoo są już używane w kilku innych dużych miastach Europy. To zapowiada dobrą współpracę i w to, że mieszkańcy metropolii będą mogli cieszyć się tymi rowerami w 2023 roku, mocno wierzymy.
– Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot jest czwartą co do wielkości metropolią w Polsce, przyjazną dla ekologicznego transportu, ludzi i przedsiębiorców, dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem – powiedział Jorge Cabañas Faura, dyrektor zarządzający CityBike Global. – Jako firma globalna jesteśmy dumni, że możemy zaoferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także dlatego, że jest to nasz pierwszy projekt w Polsce. To bardzo motywujące w kontekście naszych planów rozwoju na polskim rynku (CBG uczestniczy obecnie w postępowaniu na rower metropolitalny w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej – red.). Zrobimy wszystko, aby sprostać Państwa wymaganiom. Dziękuję wszystkim władzom samorządowym, a szczególnie całemu zespołowi Mevo w Metropolii.
The contractor will have until June 2023 to fully launch the system in 16 communes . The 14 local governments that originally participated in the project (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck and Władysławowo) were also joined by Kolbudy and Kosakowo. Hence the increase in the number of stations where bicycles are collected and returned – from 660 to 717.
Most importantly – unlike the first version of Mevo, this time OMGGS orders a service, not the purchase of bikes and stations. This means that the operator will receive payment for the service in equal installments for each month of proper operation of the system. Also unlike Mevo 1.0, revenues from advertising and subscriptions will go to OMGGS, which will also be a co-administrator of users’ personal data and will be responsible for the money they pay for subscriptions.